Orkar du inte leva upp till Siste april-hajpen och har en affärsidé som du alltid velat pitcha? På lördag har du chansen att slå två flugor i en smäll.
[ads1]
I den strida strömmen av utbildningar där frågan ”Vad ska du bli när du blir stor?” känns allt svårare att besvara, är det många studenter som drömmer om att skapa sitt eget jobb. Att intresset är stort märktes inte minst på LTH:s Start-up-fair som anordnandes förra veckan.
Och nu rullar nästa event in i Lund. Husbilen BarCamper ska fungera som ett kontor på fyra hjul, och bli länken mellan innovativa studenter och intresserade investerare.
– Det finns otroligt många bra idéer som aldrig kommer fram. Vi vill vara bollplanket som får studenter att växa hela vägen ut på en internationell marknad, säger Lars Mattiasson, en av projektledarna för BarCamper.
Stort samarbete
Projektet startade under 2008, men nu kör BarCamper in i Sverige och Skåne för första gången. Projektet initieras av Dpixel, The Creative Plot och Ideon Innovation, och finansieras av Tillväxtverket, Region Skåne och Lunds kommun.
– Vi vill ge alla möjlighet att utveckla sin idé. Att innovatörer ska få prata med investerare direkt, rakt över disk. Och i stället för att du ska komma till oss, så kommer vi till dig med husbilen, säger Lars Mattiasson.
Främst kreativa och kulturella
BarCamper vänder sig främst till start-ups, entreprenörer och företag inom den kreativa och kulturella sektorn. Lördagen den 30 april parkerar de i Lund och alla är välkoma. Entreprenörerna får 30 minuter på sig att presentera sitt förslag för investerarna och affärscoacherna i husbilen.
– Det är ingen pitch, utan mer av ett samtal. Vi vill ta bort nervositeten. Och när du kommer in i en liten husbil har det faktiskt den effekten. Mötet blir automatiskt mer avslappnat, säger Lars Mattiasson.
Ett 20-tal platser
Under Skåneturnén kommer ett 20-tal entreprenörer att väljas ut, och sedan få hjälp med att utveckla sin affärsidé genom workshops och utbildningar i augusti. Projektet avslutas i september, med en demodag på Ideon i Lund. Då kommer ytterligare investerare från hela Europa bjudas in, och tio finalister får möjlighet att pitcha sin idé för dem.
– Som nationell inkubator är det vårt mål – att hitta nya, starka företag som kan slå internationellt, säger Lars Mattiasson.
Intresset för BarCampers stopp i Lund har varit stort, och de flesta tider är redan uppbokade. Men Lars Mattiasson menar att man fortfarande är välkommen att kontakta BarCamper via mejl eller telefon.
– Vi vill träffa så många vi bara kan, säger han.
Artikel: Caroline Cabot