Vissa personer på Facebook ansåg att bilden var ”sexistisk och mossig”, andra att bilden var ”konstnärlig och snyggt retroinspirerad”.
Corbalen 2016 är en av höstens största baler och arrangeras av Medicinska Föreningen. En intensiv diskussion bröt ut på föreningens Facebook-sida där åsikterna om evenemangsbilden gick isär.
Flera personer menade att balens evenemangsbild var sexistisk. Detta resulterar i att Medicinska Föreningen nu byter ut bilden efter att ha lyssnat på medlemmarnas önskemål.
Bilden illustrerar två personer varav den ena är klädd i traditionellt manlig kostym och den andra i traditionellt kvinnlig klänning med slits. Mannen sitter med benen brett isär, hållandes ett champagneglas i ena handen och runt kvinnans höfter med den andra. Kvinnan står placerad mellan mannens ben och håller sin hand om mannens nacke.
– Vi följde noggrant diskussionen på Facebook och då allvarliga personangrepp förekom beslutade vi att kontakta de personer som skrivit alltför olämpliga kommenterar och därefter stängde vi ner kommentarsfältet, säger Madeleine Lehander, ordförande för Medicinska Föreningen.
Vissa personer på Facebook anser att bilden är ”sexistisk och mossig”, andra att bilden är ”konstnärlig och snyggt retroinspirerad”. Madeleine Lehander förstår folks reaktioner på bilden men beklagar att den gav upphov till starka reaktioner och diskussion.
– Corbalskommittéen har framställt affischen och jag tror att de bara ville förmedla att nu är det bal och de tyckte layouten var fin. Jag kan inte tala för dem men jag kan inte tänka mig att de hade något som helst syfte att framställa bilden som sexistisk eller stötande, säger Madeleine Lehander.
På tisdagmorgonen meddelade Medicinska Föreningen att evenemangsbilden till Corbalen nu byts ut efter att ha tagit alla framförda åsikter i beaktande.
– Vi står för våra medlemmars åsikter och de tyckte att den skulle ersättas. Majoriteten av styrelseledamöterna samlades och beslutade att byta ut bilden. I morgon (onsdag) ska styrelsen träffas igen och då står denna punkt på dagordningen. Vi ska då se över om det är något som behöver förändras i marknadsföringen av våra utskott i fortsättningen, säger Madeleine Lehander.