Litteraturvetaren Malin Alkestrand har i sin avhandling vid Lunds universitet visat hur Harry Potter kan vara ett effektivt hjälpmedel i värdegrundsarbetet i skolan.
Malin Alkestrand har genom att studera tre olika fantasyserier – Harry Potter, Artemis Fowl-serien och Engelsforstrilogin – undersökt hur fantasylitteratur kan användas pedagogiskt i skolans undervisning för att belysa och diskutera frågor som rör demokrati, mänskliga rättigheter och kulturell mångfald.
– Min poäng är att fantasy i själva verket ofta påminner om saker som finns i vår egen verklighet vilket gör att den kan hjälpa oss att få nya perspektiv. Ett tydligt exempel är Voldemorts rasism som har tydliga likheter med Hitler ideologi, säger Malin Alkestrand.
Enligt henne är fantasy som genre ett lämpligt verktyg för att diskutera värdegrunden eftersom den också erbjuder en distans till det som händer vilket gör det lättare att se på det ur ett nytt perspektiv. Malin Alkestrand hoppas att de lärare som läser avhandlingen låter sig inspireras och får syn på de möjligheter som fantasy erbjuder.
– Däremot handlar min avhandling inte om hur man använder fantasy i praktiken utan det är upp till varje lärare. Men jag kan tänka mig att man till exempel kan använda sig av exempel från litteraturen när man diskuterar värdegrunden och fråga eleverna hur de hade gjort i en liknande situation, säger Malin Alkestrand.
Idag undervisar hon på kursen ”Harry potter och hans världar” vid Linnéuniversitet och hon tycker att det är synd att det finns ett så stort förakt mot ”Harry potter-kunskap” inte minst inom Lunds akademiska kretsar.
– Jag vet att det var en del rabalder kring den här kursen för några år sedan och jag upplever att det finns gott om hierarkier inom den akademiska världen i Lund. Men jag menar att Harry Potter är minst lika relevant som Strindberg, säger Malin Alkestrand.
Enligt henne kan Harry Potter belysas med samma teoretiska verktyg som Strindberg och hon tycker att det finns en styrka i att utnyttja den litteratur som unga faktiskt läser.
– Harry Potter-forskningen är full av olika perspektiv som genus och ras. Därmed är det ett bra sätt att lära sig analysera litteraturen akademiskt och dessutom är kursen på Linnéuniversitet extremt forskningsnära, säger Malin Alkestrand.
Det finns mycket forskning om Harry Potter på engelska men Malin Alkestrands är den första avhandlingen på svenska som handlar om fantasygenrens didaktiska aspekter. Hon är också den första att djupdyka i Engelsforstrilogin, som är en svensk mycket framgångsrik fantasyserie.
Malin Alkestrand är grundskole- och gymnasielärare i svenska och historia och disputerar med avhandlingen Magiska möjligheter, Harry Potter, Artemis Fowl och Cirkeln i skolans värdegrundsarbete i ämnet litteraturvetenskap fredagen den 16 september 2016 på Lunds universitet. Hon arbetar nu vid Linnéuniversitet där hon undervisar på kurser om barnlitteratur och Harry Potter.