När regissören Thommy Berggren sökte pengar till ”Fröken Julie” blev det nej. Svenska filminstitutet ville hellre se Arn och en ny film av Colin Nutley än en filmatisering av Strindbergs drama.
Det berättade Tommy Berggren när han under onsdagskvällen tillsammans med filmaren Stefan Jarl gästade terminens första Studentafton.
Succén från Dramaten skulle upprepas på film. Thommy Berggren hade gjort klart med huvudrollsinnehavarna Maria Bonnevie och Mikael Persbrandt om att deras rollprestationer i August Strindbergs drama ”Fröken Julie” också skulle spridas till biopubliken.
Men sedan planerna avslöjades 2007 har det varit tyst om projektet.
Under måndagskvällen förklarade Thommy Berggren varför. Filmen fick läggas ner sedan Svenska filminstitutet vägrat öppna plånboken.
– Pengarna gick i stället till Arn och Colin Nutleys film ”Angel”, sa Thommy Berggren.
”Ville ha kontroll”
Det var många bittra ord mot just Svenska filminstitutet när Thommy Berggren tillsammans med dokumentärfilmaren Stefan Jarl berättade om sina karriärer, idoler och sin konst under terminens första Studentafton.
Stefan Jarl fick också han problem när han vände sig till samma institut för ekonomiskt stöd för sitt nästkommande projekt.
– De sa till mig att jag skulle göra en provfilm. ”Du vet, publiken i dag är på ett annat sätt än vad du tror att de är”, sa de. De ville ha kontroll över mig, konstnärlig kontroll. De kan verkligen gå och knulla sig själva det där gänget.
Samtalsledaren, journalisten Christoffer Barnekow, fick flera gånger uppmana de båda film- och teaterveteranerna att inte bara prata om sina negativa erfarenheter.
Pinter, Bergman och Beckett
Och efter att de båda avreagerat sig på Svenska filminstitutet i synnerhet och svenskt kulturliv i allmänhet blev stämningen mer munter. Thommy Berggren hyllade dramatikerna Samuel Beckett och Harold Pinter, drog den ena skämtsamma Ingmar Bergman-anekdoten efter den andra och talade vist om tystnader.
– Pinter säger att orden är en permanent strategi för vår nakenhet. Det man säger är inte betydelselöst, men det är på det dolda planet som det verkligen händer något.
Stefan Jarl menade å sin sida att det är väldigt vilsamt att ständigt vara förbannad.
– De som håller det inom sig, de får magcancer.
Många begravningar
Stefan Jarl, som är mest känd för dokumentären ”Dom kallar oss mods” från 1968, berättade om hur engagerad han blev när han följde de socialt utslagna ungdomarna Kenta och Stoffe och deras vänner.
– Det gick inte att lämna dem. Så det blev två filmer till. Under del två (”Ett anständigt liv”) var det 30 personer som dog. Jag har sprungit på så många begravningar så man blir helt sjuk i huvudet av det.
Det två timmar långa samtalet avslutades med frågestund där Stefan Jarl gav följande tips till alla som funderar på att bli filmare:
– Det är bara att börja. Man ska inte vara så jävla välutbildad, skit i det där. Just do it. Och fråga inte filminstitutet om pengar, för då blir du bara nedslagen och kränkt.
Thommy Berggren sätter till våren upp Samuel Becketts pjäs ”I väntan på Godot” på Stockholms Stadsteater.
Stefan Jarl arbetar för närvarande med filmen ”Underkast” som enligt honom själv kommer vara klar om tre år.
Foto: Jonas Damsgård