Oktober är rött, orange, gult – och rosa. Under oktober deltar mängder av företag, organisationer och privatpersoner i Rosa bandet-kampanjen mot bröstcancer. Göteborgs nation har valt att dra sitt strå till stacken bland annat genom att donera en del av intäkterna från kvällens klubb.
”Onsdagsklubben” arrangeras i kväll i vanlig ordning av Göteborgs nation, men i kväll har nationen valt att låta delar av intäkterna gå till bröstcancerfonden. Det kommer att finnas två biljetter att köpa: en vanlig inträdesbiljett för 60 kronor och en för 80 kronor varav 20 kronor kommer att skänkas till bröstcancerfonden.
– Vi har valt att ha två biljetter därför att vi känner att vi inte kan tvinga någon till att bidra. Vår klubb är öppen för alla. Oavsett om man vill eller inte vill bidra, säger Agnes Allgén, kurator vid Göteborgs nation.
Nationen kommer även att låta samtliga intäkter för mat och alkoholfri dryck under klubben gå till Rosa bandets insamling. Alkohol, vilket är den överlägset största inkomstkällan under klubben, är dock undantaget.
– Det krävs att vi ska få in vissa intäkter för att kunna fortsätta bedriva vår verksamhet. En viss del av intäkterna kan vi tänka oss att bidra med till insamlingen och en viss del kommer vi att behöva hålla kvar, säger Agnes Allgén.
För att uppmärksamma klubbens besökare om insamlingen ska Göteborgs nation ha skyltar på vilka det står vart pengarna för alkoholfri dryck och mat går. Även Rosa bandets Swishnummer kommer att vara skyltat.
Göteborgs nation har under oktober redan deltagit i Rosa bandets kampanj genom att vid två tillfällen göra och sälja armband på deras höstnyhet “Kajfé”, ett kafé öppet varje tisdag. Armbanden säljs för 50 kronor och samtliga intäkter går till bröstcancerfonden. Under kafékvällarnas armbandsförsäljning har hittills 3500 kronor samlats in. Det finns än pärlor kvar vilket betyder att nationen planerar att göra fler armband vid nästa ”Kajfé”. Många redan färdiga armband finns att köpa, vilka också kommer att säljas under kvällens klubb.
Har ni någon målsättning för hur mycket pengar ni ska lyckas samla in under kvällen?
– Nej, vi har ingen särskild målsättning. Vi är bara jätteglada över alla som väljer att vara med att bidra, säger Agnes Allgén.
Fakta Cancerfondens Rosa bandet-kampanj
En kampanj som återkommer varje oktober för att finansiera cancerforskning, sprida kunskap om bröstcancer och för att driva opinion. Årligen drabbas cirka 8000 kvinnor av bröstcancer och ungefär 1500 kvinnor dör årligen av sjukdomen.