Säsongen för sommarjobbsjakten är här. Lundagård har tagit experthjälp för att få de bästa tipsen i sommarjobbsjagandet.
37 151 sommarjobb ligger i skrivande stund ute på Arbetsförmedlingens hemsida. Men det råder hög konkurrens om jobben. Vad ska du – den sommarjobbssuktande studenten – tänka på när du söker?
– Först måste man ha ett längre tänk. Att söka en blandning av ens utbildning och vad man är intresserad av ger en god grund för en vidare karriär, menar Markus Furuberg, förhandlingschef på Akademikerförbundet SSR.
Det vanligaste misstaget är typiskt för akademiker – det är svårt att hålla ansökningarna koncisa, menar Markus Furuberg:
– Ibland kan det bli lite för långt, lite för tätt skrivet och lite för mycket. Jag ser hellre att man håller det stringent och försöker hålla det till en sida.
En god ansökan är ett samspel mellan vem organisationen söker och vem man är som person. CV:t bör struktureras efter principen ”mest relevanta högst upp och de mindre relevanta nedan”. Beroende på vad för jobb som söks bör CV:t vara formgett därefter: i en ansökan till ett sommarjobb inom media och kommunikation bör ens grafiska kreativitet uppvisas, medan i en ansökan till kommun eller förvaltning är en enkel presentation att föredra.
Markus Furuberg rekommenderar att man som sökande återkommande återvänder till arbetsannonsen i skrivandet av sitt personliga brev. Annonsen beskriver vad arbetsgivaren söker, och i sitt personliga brev ska det stå varför den sökande är exakt den de letar efter – men med en ”personlig touch”:
– Jag tycker man får fundera på vilken organisation man söker till och gärna titta på deras webb för att se hur de uttrycker sig i sina kanaler. Man bör försöka anstränga sig för att ligga rätt i tiden men ändå presentera sig som den person man är, menar han.
Även sociala medier spelar en viktig roll i dagens jobbsökningsvärld. Många arbetsgivare vill att man ska söka via LinkedIn eller ”trålar” mediet för kandidater. Som arbetssökande ska det även noteras vilka medier som företaget eller organisationen länkar till på sin hemsida för att kunna matcha, samt tänka på vad man har i sitt eget flöde; även det kan arbetsgivarna titta på.
Medan distans är på agendan är digitala intervjuer mode. I kameran bör den sökande ha samma klädkod som arbetsgivare – men inte bara det. Hur man uppfattas i bild är också del av att utstråla kompetens:
– Såväl ljus som kameravinkel är viktigt, men också att titta in i kameran och le när man pratar. Tänk på bakgrundsvalet så det inte är den stökigaste bokhyllan.
Samtidigt ser Markus Furuberg att alla jobb är bra jobb: bred arbetslivserfarenhet säljer. Det är sent i sin utbildning som studenten bör tänka på relevant arbetslivserfarenhet. Till dess är alla jobb relevanta, speciellt sådana som leder till extrajobb:
– Jag skulle hellre se att man hellre har ett jobb än inte har ett jobb – om man har ett extrajobb visar man att man kan hugga i och kan anstränga sig.