Studenternas önskelista

- in Nyheter
@Kenneth Carlsson

När Per Eriksson klev på som rektor för universitet passade kårerna på att ge honom en önskelista. En lista med 30 punkter som de ville att han skulle bocka av under sin rektorstid. Med ett år kvar på rektorsposten är det dags för en utvärdering.

Det sitter en tidningsartikel fastklistrad på AF-borgens fjärde våning, som en Tomte-PerRamständig påminnelse. Artikeln är utformad som en lista vilken de gamla studentkårsordförandena från 2010 bockar av punkt för punkt. Listan är identisk med den som rektor Per Eriksson fick när han tillträdde sin post 2009.

Nu, med ett år kvar som rektor, är det dags för utvärdering. Lunds universitets studentkårers vice ordförande Edward Linderoth-Olson sammanfattar.

Gult = Punkten har det arbetats med, men kan förbättras.

Rött = Punkten måste bli bättre.

Grönt = Punkten är väl utförd.

Grått = Punkten är utspelad eller inte utvärderad av annan anledning

Tillse att utländska studenter får lika god tillgång till information, stödverksamhet och sammanhang som inhemska studenter.

– Universitetets engelska hemsida har blivit mycket bättre, och det är faktiskt i viss mån enklare att hitta info på engelska än svenska. Det behöver dock göras mycket mer, även om en del framsteg har gjorts. Internationaliseringskommittén är ett välkommet initiativ.

– Från universitetet behövs framför allt bättre förmedling om studenträttigheterna och boendesituation.

Verka för samverkan med det omgivande samhället i en kunskapsregion där studenters mobilitet, internationalisering och utbildningskvalitet står i centrum.

– Man har utvecklat Lärosäten Syd, men ett problem är att högre instanser sätter stopp för många satsningar. Universitetet sökte exempelvis examensrätt tillsammans med Kristianstad för lärarutbildningen, men fick nej från departementshåll.

– Sen har danskarna infört ett regelverk som gör det ekonomiskt ohållbart att driva någon form av utbildningsbyte i praktiken. Universitetet har gjort mycket, men det har inte alltid fallit så väl ut.

Implementera rättighetslistorna för studenter på grund-, avancerad- och forskarnivå fullständigt och se till att samtliga studenter och lärare känner till innehållet i listorna.

– Universitetet tog i somras fram en ny rättighetslista som är väldigt omfattande och viktigt, den fungerar lite som en instruktionsbok med regler och rättigheter för studenter.

– Nu håller man på och tittar på hur man ska implementera uppföljningen av det. Uppföljningsarbetet är minst lika viktigt så att registret efterlevs och inte samlar damm i något hörn.

– Sedan gäller det att distribuera det väl, nyttan med ett sådant dokument hänger på att folk känner till det.

Genomför en markant statushöjning för lärarrollen och den goda pedagogiken.

– Här har det ju hänt en del, bland annat med Excellent teaching practicioner på LTH och pedagogiska akademier på flera fakul- teter. Man har krav på att ha fem veckors högskolepedagogisk utbildning om man ska bli anställd som professor.

– Men det återstår väldigt mycket att göra. Den viktigaste meriten inom akademien för befordran är fortfarande just forskningen. Vi säger inte att man ska göra ett avkall på grundkompetensen, men man måste uppfylla grundkraven både inom forskning och utbildning. Man behöver stärka pedagogiken, men det går framåt.

Verka för internationalisering på hemmaplan genom samarbete med studentorganisationer och integrering av utländska studenter i både utbildnings- och boendemiljöer.

– Svenskundervisningen har förbättrats i någon mån, men fortfarande är området problematiskt. Exempelvis i arbetet med integrationen mellan studenter, där även vi inom studentlivet har mycket kvar att göra.

– International day är ett välkommet initiativ för att samla upp internationella studenters behov och synpunkter. Universitetet bör bland annat verka för ökad tvåspråkighet. Det går att göra mer på det här området.

Verka för kontakttid mellan lärare och studenter som är minst 15 timmar per heltidsvecka och en arbetsbelastning motsvarande 40 timmar.

– Kontakttiden är ett sedan länge kvarstående problem. Universitetet har lyft problemen med underfinansieringen till regering och departement, men fått ett svalt mottagande. Men universitetet hade kunnat göra väldigt mycket mer. – Det har fokuserats väldigt mycket på att det är för få utbildnings- platser. Men underfinansieringen av platserna är också ett problem som har hamnat i skymundan.

Inför en policy gällande att all forskarutbildning vid universitetet ska ske i form av doktorandanställning.

– Man har avskaffat utbildningsbidraget som fanns tidigare, ett steg i rätt riktning. Sen är vi ju inte riktigt där vad gäller doktorandanställningarna. Universitetet trodde länge att Skatteverkets regler skulle göra att de skulle få betala skatt för stipendier som vissa doktorander har, men så var det inte.

– Karolinska institutet har redan infört krav på att man ska anställa alla doktorander. Det är skitbra att universitetet tog bort utbildningsbidraget, men det är nödvändigt att samtliga doktorander anställs.

Uppgradera universitetets lärandemiljöer till att vara inspirerande och funktionella, med lunchutrymmen, studieplatser, grupprum och andra lokaler nog att täcka en heltidsstuderandes behov.

– Där har det hänt väldigt mycket. Matteannexet, Kemicentrum, A-huset och E-huset är ombyggda. Man är i gång med planerna på Samhällsvetenskapliga fakulteter, och bygger om Eden.

– Det är så klart väldigt mycket kvar att göra, exempelvis behöver problemen på Campus Helsingborg ses över. Sådana här processer tar oerhört lång tid, det är inget man gör över en helg. Men jag tycker att universitetet har gjort oerhört mycket på den här fronten.

RESTERANDE ÖNSKELISTAN

  • Redovisa universitets organisationsstruktur för alla nivåer tydligt och lättillgängligt på hemsidan, såväl beredande som beslutande organ, med namn på samtliga representanter.
  • Verka för att studentinflytandet säkerställs vid enskilt beslutsfattande.
  • Arbeta aktivt för att bevara studentinflytandet genom påtryckningar mot regering och riksdag i obligatoriefrågan.
  • Inför tydliga sanktioner för att styrdokument ska upprättas och följas.
  • Genomför EQ10 – en utvärdering av utbildningskvalitén ur ett internationellt perspektiv motsvarande RQ08 för forskningen.
  • Inför oberoende instanser att vända sig till utöver examinator för att minska studenters beroendeställning på grund- och avancerad nivå i förhållande till läraren.
  • Utred universitetets terminsindelningar för att möjliggöra studenters rörlighet på grund- och avancerad nivå mellan kurser och utbildningar.
  • Inför användandet av fler alternativa examinationsformer.
  • Inför ett universitetsgemensamt passerkort och annan samordnad teknik som ökar rörligheten mellan platser, utbildningar och system.
  • Gör fler studieplatser på universitetet tillgängliga för studenter mellan klockan 6 och 24.
  • Öka anslagen till studievägledning för att dessa ska kunna fullgöra uppgiften att möta och hjälpa studenten.
  • Säkerställ fortsatt finansiering av en oberoende instans som studenter kan vända sig till i diskrimineringsfrågor.
  • Utbilda samtliga lärare i diskrimineringsgrunderna och likabehandling av studenter och hur de undviker att medvetet och omedvetet diskriminera de studerande.
  • Säkerställ att ingen student känner sig tvungen att avbryta sin utbildning på grund av att inte tillräckliga stödåtgärder satts in.
  • Inför användandet av alternativt urval till fler av universitetets utbildningar.
  • Ge samtliga studenter kunskap om den arbetsmarknad som väntar, arbetslivsanpassade arbetsformer, karriärvägledning och en tro på sin egen förmåga.
  • Erbjud kortare och längre praktik samt praktikmoment i enskilda kurser för programstudenter liksom för studenter på fristående kurser.
  • Utveckla och finansiera mentorskapsprogram med yrkesverksamma mentorer inom alla områden.
  • Ta aktiv ställning mot avgifter för studenter i allmänhet och utanför EES i synnerhet.
  • Inför en övergripande policy för språkanvändning vid universitetet, särskilt gällande svenska och engelska.
  • Utöva stor påtryckning på kommuner där universitetet har utbildning för att kraftigt förbättra bostadssituationen för studenter.
  • Säkerställ studenternas trygghet under kvällstid i och runt universitetets lokaler.