När en ny termin tar vid finns Bopoolen på plats för att hjälpa studenter hitta ett hem. Vi hängde med bostadsförmedlingens nya ombudsman Peter Fransson på hans första dag.
I ett litet rum med snedtak längst in i en korridor på AF-borgens fjärde våning sitter Peter Fransson och företrädaren Tova Bennet. Han är för dagen inte klädd i en av de egensydda flugorna utan har en vinröd slips som bryter av mot de annars mörka kläderna.
— Det är ett av mina fritidsintressen annars, säger Peter Fransson skrattande.
Dagens första utbytesstudent kommer in och frågar om det är normalt att betala 4 000 kronor för ett rum på 15 kvadrat där allt ingår. Det tycker Tova Bennet och Peter Fransson att det är.
Peter säger att stödfunktionen är en av Bopoolens viktigaste uppdrag.
— Vår funktion är bland annat att garantera en säkerhet när man hyr genom oss, både för den som hyr och den som hyr ut, säger han.
Han syftar på att det finns personer som via Bopoolen försöker att lura studenter på pengar. Genom att granska den som hyr ut och den som vill hyra gynnar man bägge parter. Peter Fransson har fått ökade möjligheter till andra delar av verksamheten, genom att tjänsten har utökats till en halvtidstjänst.
– Jag har tänkt erbjuda mig att komma ut till olika bostadsföreningar och förklara det positiva med att låta någon bo hos en. Jag vill bidra till en mer positiv syn på inneboende.
Utöver tjänsten som ombudsman sitter han för tillfället i kommunstyrelsen som ersättare för Socialdemokraterna. Han anser att andrahandsförmedlingen är ett komplement snarare än en permanent lösning.
Även om bostadsmarknaden förändras menar han att det kommer finnas en efterfrågan från både gäst och hyresvärd, då det är ett utbyte som bägge parter drar nytta av.
Hur har första dagen varit?
– Jag tycker den har varit utmärkt, jag fick till och med frukost!